Reclame
ULTIMELE STIRI!

YouTube, un televizor „pe steroizi”

Cum de eu nu apar pe YouTube, la fel ca ceilalţi copii?” își chestiona Ryan părinţii. Se uita la atâtea canale de YouTube în care apăreau copii care făceau recenzii la tot felul de jucării, încât, la cei trei anișori ai lui, Ryan nu înţelegea de ce ei sunt de o parte a ecranului de laptop, iar el, de cealaltă. Locul lui era acolo, cu ei, făcând ce fac și ei.

Acum mai bine de 20 de ani, noi, copiii de atunci, aveam aceleași dileme existenţiale când vedeam alţi copii care se jucau afară – „Mami, eu de ce trebuie să stau în casă? Eu de ce nu pot să ies afară?” Întotdeauna copiii își doresc să fie în preajma altor copii, ceea ce este perfect natural și de dorit. Ce pare mai puţin natural este că spaţiul în care se strâng mulţi copii astăzi nu mai este neapărat un teren de joacă, ci o cameră de chat, un joc multiplayer, un canal de YouTube.

Toţi tinerii, pe YouTube

Pentru Ryan, să fie ca alţi copii de pe YouTube este literalmente o joacă. În fiecare săptămână are ocazia să desfacă și să se joace cu zeci de jucării noi, în timp ce părinţii îl filmează. Când asta nu a mai fost de ajuns, părinţii au început să îl filmeze și în momente din viaţa de zi cu zi, de exemplu când Ryan merge la tuns, când se joacă de-a v-aţi ascunselea într-un hotel sau când merge la petrecerea vreunui coleg de grădiniţă. Este nevoie de mult material pentru a posta câte un clip nou în fiecare zi. Dar munca părinţilor dă roade neînchipuite. În doar patru ani, canalul său YouTube a înregistrat mai mult de 13 milioane de abonaţi, ceea ce înseamnă că micuţul de șapte ani câștigă peste 11 milioane de dolari anual, conform Forbes.

Mai departe, impactul acestui canal YouTube se traduce tot în bani, cei pe care părinţii îi scot din buzunarele lor și îi pun în buzunarele producătorilor de jucării. „Dacă un produs adună 10-20 de milioane de vizualizări și oamenii văd că lui Ryan îi place, impactul asupra vânzărilor este imens”, spune Jim Silver, directorul unui site de recenzii. Povestea este aceeași pentru orice produs care poate fi vândut în această manieră. Nu este de mirare că producători de jucării, electrocasnice, telefoane mobile, produse de înfrumuseţare, parfumuri și până la marile case de modă pariziene nu doar că plătesc pentru spaţiu de publicitate pe YouTube, dar și trimit lunar sute de produse gratuite youtuberilor favoriţi. De fapt, se preconizează că în China și în SUA bugetele de publicitate din online le vor întrece pe cele de la TV în următorii 3-5 ani.

Încă din 2011, analiștii observau o explozie a numărului de tineri care se înscriu pe site-uri specializate în distribuirea de conţinut media original, cum este Youtube. „Încurajând tinerii că devină creatori media și să își dezvolte reţeaua de cunoștinţe, aceste platforme media, precum YouTube, oferă o cultură participativă în care tinerii se pot dezvolta, pot interacţiona, pot învăţa”, explică cercetătorul Clement Chau. În 2015, o analiză de piaţă realizată de Defy Media arăta că tinerii între 13 și 24 de ani se uită în medie 11,3 ore la conţinut video pe internet pe săptămână (96% dintre ei intrând pe YouTube în mod regulat) și doar 8,3 ore la televizor. Mai mult de 60% dintre respondenţi au spus că au o imagine mai bună despre sine când se uită la conţinut digital, pe când doar 40% au spus același lucru despre TV. Ei au explicat că se pot identifica mult mai ușor cu acest tip de conţinut decât cu cel tradiţional care rulează la TV.

Studiul Defy Media a fost repetat și în 2016, când 67% dintre respondenţii între 13 și 24 de ani au declarat că nu pot trăi fără YouTube, comparativ cu 48% care au spus că nu ar putea renunţa la reţelele de socializare (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Tumbler), și doar 36% care nu ar putea renunţa la televizor. Rezultatele sunt în acord cu cele obţinute de un sondaj Variety realizat printre tineri americani de 13-18 ani, care au fost întrebaţi care sunt celebrităţile care îi influenţează cel mai mult. Primele cinci poziţii erau ocupate de posesorii unor canale populare YouTube, iar următoarele cinci, de celebrităţi „clasice”, precum actriţa Jennifer Lawrence sau cântăreaţa Katy Perry. Când sondajul a fost repetat un an mai târziu, balanţa a înclinat și mai mult în favoarea celebrităţilor de pe YouTube. Și alte studii realizate mai recent arată că, în ciuda popularităţii reţelelor de socializare, site-urile cele mai folosite de tineri sunt, în ordine, YouTube și Gmail.

Efectele pe care o asemenea expunere le are asupra tinerilor, dar mai ales asupra copiilor sunt încă insuficient dezbătute în lumea știinţifică, mai ales dacă ne gândim că efectele pe care violenţa de la televizor le-ar putea avea asupra copiilor a suscitat un mare interes de-a lungul timpului, care a rezultat în cel puţin 5.000 de studii pe subiect.[1] „Micuţul” ecran poate fi chiar mai periculos decât micul ecran, din moment ce copiii nu sunt decât la un click distanţă de o mare varietate de clipuri pe YouTube, de la scene de sex până la decapitări ISIS. Deși YouTube are o aplicaţie specială pentru copii sub 13 ani, care nu are conţinut violent sau sexual, nu mulţi părinţi știu de ea sau o folosesc. Cei mai mulţi copii ajung să se joace pe telefoanele părinţilor, deja logaţi pe YouTube cu propriile conturi de adulţi. Iar de aici li se deschide o lume vastă de clipuri construite ca să atragă atenţia vizitatorilor și banii din reclame. După cum voi arăta, nu puţini creatori media ai acestui univers sunt lipsiţi de orice fel de scrupule.

CITESTE MAI MULT: https://semneletimpului.ro/social/adolescenti/youtube-un-televizor-pe-steroizi.html

Reclame
Despre ADMIN (2841 de articole)
Nu va ingrijoarti,dar,de ziua de maine; caci ziua de maine se va ingrijora de ea insasi. Ajunge zilei necazul ei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: